4 Ekim 2008 Cumartesi

*YERELLEŞME VE MERSİN

CUMHURBAŞKANI TARAFINDAN ONAYLANMAYARAK YASALAŞAMAYAN FAKAT HÜKÜMETİN GÜNDEMİNDE ÖNCELİKLE YER ALAN “KAMU YÖNETİMİ TEMEL YASASI TASARISI”NDAKİ “YERELLİK”İLKESİ ÇOK ÖNEMLİ BİR OLGUDUR.KAMU YÖNETİMİNİN TEMEL İLKELERİ ARASINDA SAYILAN KURULUŞ VE İŞLEYİŞ İLKELERİNDEN BİRİ 5.MADEDE YER ALMAKTA OLUP,”GÖREV,YETKİ VE SORUMLULUKLAR ,HİZMETTEN YARARLANANLARA EN UYGUN VE EN YAKIN BİRİME VERİLİR”HÜKMÜNDEDİR.MADDENİN GEREKÇESİ İSE ŞU ŞEKİLDEDİR.

“KAMU HİZMETLERİ,HİZMETTEN YARARLANANLARA EN UYGUN VE EN YAKIN BİRİMLERDEN SUNULARAK YEREL İHTİYAÇLARA DUYARLILIK ARTIRILACAK VE KİŞİLERİN BİR KAMU HİZMETİNİ ALABİLMESİ İÇİN EK MALİYETLERE KATLANMASI ÖNLENECEKTİR.HİZMETLERİN EN YAKIN BİRİMİN ÜSTÜNDEKİ BAŞKA BİRİMLER TARAFINDAN YÜRÜTÜLMESİNDE HİZMETİN EKONOMİKLİĞİ VE ETKİNLİĞİ GİBİ FAKTÖRLER DİKKATE ALINACAKTIR.”

UZMAN BİRGÜL A. GÜLER YERELLİK İLKESİNE MESAFELİ YAKLAŞARAK ŞU ÇARPICI TÜMCELERİ İFADE ETMEKTEDİR.YERELLİKTE,”YAKIN” OLUNMAK İSTENEN UNSUR,HALK YURTTAŞ DEĞİLDİR,”HİZMETTEN YARARLANANLARDIR”.(...)HİZMETTEN YARARLANMA,YURTTAŞLIK BAĞI GEREKTİRMEZ;HALK BAŞLIĞI İÇİNDE YER ALMAYI DA ZORUNLU SAYMAZ.TC YURTTAŞI OLMAYAN BİR TURİST,BİR YATIRIMCI,HİZMETİ TÜKETMEYE TALİP HERHANGİ BİR “MÜŞTERİ”,HERHANGİ BİR YABANCI GERÇEK YADA TÜZEL KİŞİ ...DEVLET HİZMETLERİNİN HEDEF KİTLESİ YAPILMIŞ GÖRÜNMEKTEDİR.YERELLİK İLKESİ YURTTAŞLIK KİMLİĞİYLE BARIŞIK DEĞİLDİR;BU İLKE ASIL OLARAK PİYASACI MÜŞTERİ KİMLİĞİYLE VE ETNİK/CEMAATÇİ/HEMŞEHRİCİ KİMLİKLERLE SARMAŞ DOLAŞTIR.GÜLER,YERELLİĞE İDEOLOJİK TEMELİ,BİREY VE PİYASA KARŞISINDA DEVLETİ “İKİNCİL”SAYAN LİBERALİZMDİR BİÇİMİNDE ÇARPICI BİR TANIM GETİRMEKTEDİR.


2003 YILINDA İLLERİN TOPLAM DEVLET GELİRLERİ İÇİNDEKİ KATKILARI İLE AYNI YIL ALDIKLARI BÜTÇE PAYLARI KARŞILAŞTIRMASI MERSİN İÇİN ÖZEL ÖNEM ARZETMEKTEDİR.ÇÜNKÜ,YERELLİK İLKESİ İLE ÖNGÖRÜLEN SİSTEMİN İÇERİSİNDE MERSİN’İN DE YER ALDIĞI GELİŞMİŞ EN ÇOK 20 İL’İN ŞİMDİKİ DURUMDAN DAHA AVANTAJLI HALE GELECEĞİNİ GÖSTERMEKTEDİR.GERİ KALAN 60 İLİN İSE MERKEZİ DAĞITIM SİSTEMİNDEN ELDE EDEBİLECEKLERİ YARARDAN YOKSUN KALACAKLARINI GÖSTERMEKTEDİR.
TÜRKİYE’DE SADECE 10 İL ULUSAL BÜTÇEYE YAPTIKLARI KATKIDAN DAHA AZ KAMU PAYI ALMAKTADIR.DİĞER İLLERİN İSE ULUSAL BÜTÇEYE AKTARDIKLARI VERGİ TUTARI,ULUSAL BÜTÇEDEN ALDIKLARI PAYDAN DAHA DÜŞÜKTÜR.
MERSİN 2003 YILINDA 1 KATRİLYON120TRİLYON LİRA VERGİ ÜRETMİŞKEN,AYNI YIL KAMU BÜTÇESİNDEN 780 TRİLYON LİRA KAYNAK ALMIŞTIR.YANİ ORANSAL OLARAK %56KATKI SAĞLANMIŞTIR.ÖRNEĞİN BU ORAN ADANA’DA %87’DİR.ÖTE YANDAN BİNGÖL’DE İSE ,20 TRİLYON LİRA VERGİ ÜRETİLİRKEN 282 TRİLYON LİRA KAYNAK ALINMIŞTIR.YANİ BİNDE 2 KATKI SAĞLANMIŞTIR.
YUKARIDAKİ DEĞERLERDEN KAMU GELİR VE HARCAMALARININ PAYLAŞIMINDA YERELLİK İLKESİ,EŞİTSİZLİĞİ ARTTIRABİLECEK GİBİ GÖZÜKÜYOR.TOPLUMSAL EŞİTSİZLİK BÜYÜYEBİLECEKTİR.BU İSE TOPLUMSAL VARLIĞIN ÇÖZÜLMESİNİ ARTTIRABİLECEK BİR ETMENDİR.BU NEDENLE,İLLERİN GELİRLERİNİN İLLERİN GEREKSİNMELERİ DOĞRULTUSUNDA DAĞITILMASINA ÖZEN GÖSTERİLMESİNDE YARAR VARDIR.

Hiç yorum yok: